Totul despre acumulatorii auto – cum functioneaza, tipuri, recomandari

 

 

 

     Acumulatorii sunt  echipamente ce transforma energia chimica in electricitate, fiind un mod eficient de a face electricitatea portabila. In plus, acumulatorii furnizeaza energie in scopul de a inlocui  energia electrica furnizata de reteaua electrica. Pe masura ce intregul glob devine dependent de electricitate, mobilitatea bateriilor joaca un rol si mai important in viata de zi cu zi. Acumulatorul constituie sursa de energie pentru pornirea motorului si alimentarea consumatorilor electrici ai masinii tale, in momentul in care motorul este oprit sau cand generatorul nu debiteaza suficienta energie electrica, la consumul de varf. In principal, acumulatorii auto cei mai uzuali sunt cei acizi, cu placi din plumb si se diferentiaza in functie de capacitatea lor, notata Ah. Bateria de acumulatori auto este un grup de celule galvanice, care transforma energia chimica in energie electrica.

     De cate ori ne-am trezit intr-o dimineata friguroasa ca nu ne mai porneste masina?  Iata cateva detalii despre modul in care functioneaza un acumulator auto si aspectele de care trebuie sa tii cont pentru prelungirea vietii acestuia.

     Cum sa alegi bateria potrivia? Poti gasi in manualul masinii ce tip de acumulator se potriveste modelului de vehicul pe care-l detii. Aceeasi informatie o poti obtine si din catalogul fabricantului de baterii – pe care-l detine cel care comercializeaza bateriile. De asemenea, puteti consulta catalogul nostru on-line pentru mai multe detalii legate de bateria potrivita pentru automobilul dumneavoastra.

     Cand si de ce se defecteaza acumulatorul auto? Analiza defectelor electrice a evidentiat faptul ca mai putin de 1% din totalul problemelor intalnite la acumulatori sunt cauzate de erori de fabricatie, cele mai frecvente defecte fiind legate de descarcarea acestora.

 Substantele chimice din bateriile moderne 

 

     Bateriile moderne utilizeaza o gama larga de substante chimice, menite sa dea nastere reactiilor. Dintre combinatiile tipice de substante chimice in baterii, amintim: 
1. Bateria zinc-carbon – Cunoscuta de asemenea si drept baterie standard pe baza de carbon, combinatia zinc-carbon este folosita pentru toate bateriile ieftine AA, C si D. Electrozii sunt zincul si carbonul, intre aceste substante existand o pasta acida, care are rolul de electrolit. 
2. Bateria alcalina – Folositi la bateriile Duracell si Energizer, electrozii sunt zincul si oxidul de magneziu, impreuna cu un electrolit alcalin. 
3. Bateria pe baza de litiu – Litiul, iodatul de litiu si iodatul de plumb sunt utilizate in aparatele de fotografiat datorita puterii mari pe care o genereaza. 
4. Bateria plumb-acid – Este utilizata in automobile, iar electrozii sunt facuti din plumb si oxid de plumb impreuna cu un puternic electrolit acid (este reincarcabila). 
5. Bateria nichel-cadmiu – Electrozii sunt hidroxid de nichel si cadmiu, electrolitul fiind hidroxidul de potasiu (este reincarcabila). 
6. Bateria nichel-metal – Acest tip de baterie tinde sa inlocuiasca bateria nichel-cadmiu, deoarece nu sufera din cauza “efectului de memorie” de care sufera bateria nichel-cadmiu (este reincarcabila). 
7. Bateria litiu-ion – Cu un foarte bun raport putere/greutate, aceasta baterie este deseori intalnita in lap top-urile performante si in telefoanele mobile (este reincarcabila). 
8. Bateria zinc-aer – Aceasta baterie este extrem de usoara si reincarcabila. 
9. Bateria zinc-oxid de mercur – Aceasta baterie este deseori folosita in aparatele auditive. 
10. Bateria argint-zinc – Aceasta baterie este utilizata la aplicatiile aeronautice, datorita raportului optim putere-greutate. 
11. Bateria clorura de metal – Aceasta baterie este utilizata la vehiculele electrice. 

 Exista zece cauze principale care contribuie la descarcarea joasa a acumulatorilor:

1. Radio, TV, DVD player, frigider, lada frigorifica  
Aparatele radio si cele de navigatie, precum si alte echipamente electronice, cum ar fi televizoarele si DVD playerele consuma o cantitate semnificativa de energie electrica. Daca acumulatorul nu se si incarca in acelasi timp, se poate ajunge la o descarcare joasa a acestuia.

2. Sistem de incalzire auxiliara 
Pentru a distribui in habitaclu aerul cald emis de sistemul de incalzire auxiliara, este necesara pornirea ventilatorului. Daca in cazul unei tensiuni joase, ventilatorul nu este decuplat, acumulatorul se va descarca. Acelasi fenomen are loc si atunci cand acumulatorul utilizat este prea mic sau prea mare.

3. Regulator de tensiune defect 
Regulatorul de tensiune din alternator asigura incarcarea optima a acumulatorului. In cazul defectarii acestuia, acumulatorul se poate descarca complet din cauza unei incarcari insuficiente sau se poate supraincarca in cazul unei incarcari prea puternice. In cel de-al doilea caz, se produce supraincalzirea acumulatorului.

4. Sistemul de iluminat al autovehiculului ramâne activat  
Sistemul de iluminat al autovehiculului este un mare consumator de energie electrica. Se recomanda ca la parcarea autovehiculului sa se dezactiveze, dupa caz, cel putin faza scurta. In cazul in care va indepartati de autovehicul, se recomanda sa mai verificati inca o data din exterior daca sistemul de iluminat este sau nu decuplat.

5. Scurtcircuit la instalatia electrica 
In cazul unui scurtcircuit la instalatia electrica, acumulatorul pierde o cantitate mare de energie electrica intr-un timp foarte scurt. Aceasta energie se transforma in caldura care, in cel mai rau caz, poate cauza un incendiu.

 6. Deplasari pe distante scurte  
In timpul deplasarilor pe distante scurte se consuma o cantitate mai mare de energie electrica decat poate furniza generatorul. Se recomanda ca pe timp de iarna sa se renunte la functiile de incalzire a lunetei si de incalzire a scaunelor, in cazul folosirii intense a vehicului intr-un asemenea regim de functionare.

7. Montarea unui acumulator necorespunzator 
In cazul in care, de exemplu, un acumulator cu gel se defecteaza, acesta trebuie inlocuit cu unul de acelasi tip, deoarece operatiunile de incarcare si descarcare sunt setate pentru acest tip de acumulator. Montarea unui acumulator necorespunzator determina pierderea puterii si scurtarea duratei de viata a acestuia.

8. Generator defect  
In cazul defectarii generatorului, acesta nu mai alimenteaza acumulatorul in timpul calatoriei. Unitatile de comanda si alti consumatori sunt alimentati numai de catre acumulator pana ce acesta se descarca complet.

9. Defect al unitatii de comanda 
Unitatile de comanda sunt interconectate si comunica intre ele in timpul calatoriei. Daca in momentul opririi contactului, acestea nu se decupleaza (de exemplu, din cauza unui senzor defect), acestea vor continua sa consume energie electrica. Pe termen lung, acest fenomen contribuie la descarcarea joasa a acumulatorului.  

10.Consumator montat ulterior, cand motorul nu functioneaza  
Un consumator montat ulterior, de exemplu un sistem de incalzire a scaunelor, legat la o sursa permanenta de curent (de exemplu, la bricheta) va avea ca efect descarcarea rapida a acumulatorului.

 

RECOMANDARI:
Soferii trebuie sa inteleaga, in primul rand, faptul ca un acumulator este un produs supus uzurii, la fel ca si placutele de frana, de exemplu. Conform indicatiilor producatorilor, un acumulator poate fi utilizat pentru sase pana la sapte mii de porniri, ceea ce inseamna, in cazul unei utilizari corecte, o durata de viata de peste patru ani. Pentru a prelungi durata de viata a unui acumulator, se recomanda ca soferul sa respecte urmatoarele instructiuni:

1.Verificarea nivelului de incarcare a acumulatorilor in timpul reviziei tehnice periodice – Atelierul de service trebuie sa verifice tensiunea de alimentare, nivelul de incarcare si puterea de pornire a acumulatorului. Foarte importante sunt, de asemenea, pierderile de energie electrica de la nivelul autovehiculului. O valoare prea mare in acest sens, atunci cand autovehiculul este stationat, poate cauza descarcarea acumulatorului.

2.Verificarea acumulatorului trebuie sa fie efectuata de cel putin doua ori pe an in cazul acumulatorilor mai vechi si, in timpul sezonului rece, chiar lunar.

3.Acumulatorul trebuie sa fie curat si uscat; umezeala de pe capac poate produce scurtcircuite si autodescarcarea acestuia.

4. Se recomanda lubrifierea componentelor metalice ale acumulatorului si strangerea bornelor. Acumulatorul trebuie sa fie fixat ferm in spatiul special prevazut in acest sens.

5. Evitati descarcarea joasa a acumulatorului din cauza sistemului de iluminat al autovehiculului.

6. La pornirea motorului, se recomanda apasarea pedalei de ambreiaj, fapt ce va diminua rezistenta fata de demaror si, in consecinta, consumul de energie electrica.

7.  In momentul pornirii, se recomanda decuplarea tuturor consumatorilor, precum aparatul radio, instalatie de climatizare, sistemul de incalzire etc.

8. In cazul unei stationari pe o perioada mai lunga de timp, se recomanda demontarea acumulatorului si racordarea redresorului electronic.

 

 

 

 

Editor

Alexandra Lupu

Istoria Bicicletei

Aparitia bicicletei

      Bicicleta este considerata a fi cel mai eficient mod de transformare a energiei umane in propulsie. Aceasta are o istorie vasta, ce reflecta imbunatatirile sale pe parcursul a mai mult de 200 de ani de creativitate. In a doua jumatate a secolului al XX-lea, in care lumea a inceput sa-si puna problema propriei stari de sanatate si, de asemenea, problema pierderii timpului alocat deplasarii dintr-un loc in altul, popularitatea acestui vehicul a cunoscut o revigorare, la aproape 150 de ani dupa inventarea sa de catre un scotian, Kirkpatrick Mac Millan. Continue reading